יום שני, 6 באפריל 2020

שבת לא - שמאי הלל וגיור


הילל ושמאי...

תָּנוּ רַבָּנַן מַעֲשֶׂה בְּגוֹי אֶחָד שֶׁבָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי.
אָמַר לוֹ: "כַּמָּה תּוֹרוֹת יֵשׁ לָכֶם?"
אָמַר לוֹ: "שְׁתַּיִם: תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה." 
אָמַר לוֹ: "שֶׁבִּכְתָב אֲנִי מַאֲמִינְךָ, וְשֶׁבְּעַל פֶּה אֵינִי מַאֲמִינְךָ. גַּיְּירֵנִי עַל מְנָת שֶׁתְּלַמְּדֵנִי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב." 
גָּעַר בּוֹ וְהוֹצִיאוֹ בִּנְזִיפָה. 
בָּא לִפְנֵי הִלֵּל. גַּיְירֵיהּ. 
יוֹמָא קַמָּא אֲמַר לֵיהּ: "א"ב ג"ד." לִמְחַר אֲפֵיךְ לֵיהּ. למחרת הפך הלל את סדר האותיות. 
אֲמַר לֵיהּ: "וְהָא אֶתְמוֹל לָא אֲמַרְתְּ לִי הָכִי?" 
אֲמַר לֵיהּ: "לָאו עֲלַי דִּידִי קָא סָמְכַתְּ, דְּעַל פֶּה נָמֵי סְמוֹךְ עֲלַי." כלומר גם על תורה שבעל פה סמוך עלי.
שׁוּב מַעֲשֶׂה בְּגוֹי אֶחָד, שֶׁבָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי. 
אָמַר לוֹ: "גַּיְּירֵנִי עַל מְנָת שֶׁתְּלַמְּדֵנִי כׇּל הַתּוֹרָה כּוּלָּהּ כְּשֶׁאֲנִי עוֹמֵד עַל רֶגֶל אַחַת".
דְּחָפוֹ בְּאַמַּת הַבִּנְיָן שֶׁבְּיָדוֹ. 
בָּא לִפְנֵי הִלֵּל גַּיְירֵיהּ. 
אָמַר לוֹ: "דַּעֲלָךְ סְנֵי, לְחַבְרָךְ לָא תַּעֲבֵיד. זוֹ הִיא כׇּל הַתּוֹרָה כּוּלָּהּ. וְאִידַּךְ פֵּירוּשַׁהּ הוּא זִיל גְּמוֹר."
שׁוּב מַעֲשֶׂה בְּגוֹי אֶחָד שֶׁהָיָה עוֹבֵר אֲחוֹרֵי בֵּית הַמִּדְרָשׁ, וְשָׁמַע קוֹל סוֹפֵר שֶׁהָיָה אוֹמֵר וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ חוֹשֶׁן וְאֵפוֹד. 
אָמַר: "הַלָּלוּ לְמִי?" 
אָמְרוּ לוֹ: "לְכֹהֵן גָּדוֹל." 
אָמַר אוֹתוֹ גּוֹי בְּעַצְמוֹ: "אֵלֵךְ וְאֶתְגַּיֵּיר, בִּשְׁבִיל שֶׁיְּשִׂימוּנִי כֹּהֵן גָּדוֹל." 
בָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי, אָמַר לוֹ: "גַּיְּירֵנִי עַל מְנָת שֶׁתְּשִׂימֵנִי כֹּהֵן גָּדוֹל." 
דְּחָפוֹ בְּאַמַּת הַבִּנְיָן שֶׁבְּיָדוֹ. 
בָּא לִפְנֵי הִלֵּל גַּיְירֵיהּ. 
אָמַר לוֹ: "כְּלוּם מַעֲמִידִין מֶלֶךְ אֶלָּא מִי שֶׁיּוֹדֵעַ טַכְסִיסֵי מַלְכוּת? לֵךְ לְמוֹד טַכְסִיסֵי מַלְכוּת." 
הָלַךְ וְקָרָא, כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ 'וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת,' 
אָמַר לֵיהּ: "מִקְרָא זֶה עַל מִי נֶאֱמַר?" 
אָמַר לוֹ: "אֲפִילּוּ עַל דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל." 
נָשָׂא אוֹתוֹ גֵּר קַל וָחוֹמֶר בְּעַצְמוֹ: וּמַה יִּשְׂרָאֵל שֶׁנִּקְרְאוּ בָּנִים לַמָּקוֹם, וּמִתּוֹךְ אַהֲבָה שֶׁאֲהָבָם קְרָא לָהֶם בְּנִי בְּכוֹרִי יִשְׂרָאֵל, כְּתִיב עֲלֵיהֶם 'וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת' גֵּר הַקַּל שֶׁבָּא בְּמַקְלוֹ וּבְתַרְמִילוֹ עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה! 
בָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי, אָמַר לוֹ: "כְּלוּם רָאוּי אֲנִי לִהְיוֹת כֹּהֵן גָּדוֹל? וַהֲלֹא כְּתִיב בַּתּוֹרָה 'וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת"'? 
בָּא לִפְנֵי הִלֵּל, אָמַר לוֹ: "עַנְוְותָן הִלֵּל, יָנוּחוּ לְךָ בְּרָכוֹת עַל רֹאשְׁךָ, שֶׁקֵּרַבְתַּנִי תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה!" 
לְיָמִים נִזְדַּוְּוגוּ שְׁלָשְׁתָּן לִמְקוֹם אֶחָד אָמְרוּ: "קַפְּדָנוּתוֹ שֶׁל שַׁמַּאי בִּקְּשָׁה לְטוֹרְדֵנוּ מִן הָעוֹלָם, עִנְוְותָנוּתוֹ שֶׁל הִלֵּל קֵרְבַתְנוּ תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה!"

שאלות למחשבה:
מדוע כמעט כולם אומרים שהם מבית הלל, ולא מבית שמאי?
מה צריך לעשות על מנת להיות תלמיד אמתי של הלל?

בית הלל ובית שמאי | לקסיקון לתרבות ישראל | תרבות.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה