כמו שקורה לפעמים בתלמוד, הדיון על התחש מתחיל במקום אחד, אחרי כן חכמי התלמוד עוברים לדבר על נושא אחר, ואז הם חוזרים לתחש. במקרה שני חלקי הדיון נמצאים בדף שלנו. מסכת שבת דף כח'.
הדיון מתחיל כך:
אָמַר רַב אַדָּא בַּר אַהֲבָה תַּחַשׁ שֶׁהָיָה בִּימֵי מֹשֶׁה קָמִיבַּעְיָא לֵיהּ טָמֵא הָיָה אוֹ טָהוֹר הָיָה?
אָמַר רַב יוֹסֵף מַאי תִּיבְּעֵי לֵיהּ תְּנֵינָא לֹא הוּכְשְׁרוּ לִמְלֶאכֶת שָׁמַיִם אֶלָּא עוֹר בְּהֵמָה טְהוֹרָה בִּלְבַד.
.מֵתִיב רַבִּי אַבָּא רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר שְׁנֵי מִכְסָאוֹת הָיוּ אֶחָד שֶׁל עוֹרוֹת אֵילִים מְאָדָּמִים וְאֶחָד שֶׁל עוֹרוֹת תְּחָשִׁים
נראה שלמרות הארמית הדיון די ברור. התחש היה טהור! בעמוד ב' ממשיך הדיון:
מִי גְּמִירִי מַאי הָוֵי עֲלֵהּ דְּתַחַשׁ שֶׁהָיָה בִּימֵי מֹשֶׁה?
אָמַר רַבִּי אִלָּעָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ אוֹמֵר הָיָה רַבִּי מֵאִיר תַּחַשׁ שֶׁהָיָה בִּימֵי מֹשֶׁה בְּרִיָּה בִּפְנֵי עַצְמָהּ הָיָה וְלֹא הִכְרִיעוּ בּוֹ חֲכָמִים אִם מִין חַיָּה הוּא אִם מִין בְּהֵמָה הוּא וְקֶרֶן אַחַת הָיְתָה לוֹ בְּמִצְחוֹ
וּלְפִי שָׁעָה נִזְדַּמֵּן לוֹ לְמֹשֶׁה וְעָשָׂה מִמֶּנּוּ מִשְׁכָּן וְנִגְנַז מִדְּקָאָמַר קֶרֶן אַחַת הָיְתָה לוֹ בְּמִצְחוֹ שְׁמַע מִינַּהּ טָהוֹר
ניתן למצוא עוד פרטים על התחש בויקיפדיה העברית.
היות שהפעם לא חתמת עם שאלות לשיעורי בית, אשאל אני:
השבמחקכיצד התגלגל התחש המקראי במין הכלב המכונה בשם זה? ומנין שתחש במילעיל, ולא במלרע כמו נחש?
האמת שכן חשבתי על שאלות:
השבמחק- מהו התחש הנכון?
_האם חזל רציניים בהסבר שלהם על התחש, או שזה סיפור יפה גם לדעתם?